Oiva-raportti

Mikä on Oiva-raportti?

Oiva on elintarvikevalvontatietojen julkaisujärjestelmä. Elintarvikevalvontatietoja syntyy, kun elintarvikevalvontaviranomaiset tarkastavat elintarvikealan yrityksiä. Valvontatiedot julkaistaan hymynaamoin Oiva-raporteissa Hae yrityksiä -sivulla, minkä lisäksi elintarvikealan yritykset julkistavat ne myös itse. Oiva-raportti kertoo tarkastuksen aikana tehdyistä havainnoista ja niiden arvioinnista. Oiva-raportti on pääosin kaksikielinen.

Oiva-raportin esilläpito

Elintarvikealan yrityksen viimeisin Oiva-raportti on oltava helposti saatavilla yrityksen internetsivuilla tai muulla vastaavalla tavalla. Oiva-raportti on lisäksi julkistettava elintarvikehuoneiston sisäänkäynnin yhteydessä tai sen välittömässä läheisyydessä, jos kuluttajat voivat asioida yrityksessä. Oiva-raportin julkistamisesta säädetään tarkemmin Ruokaviraston määräyksessä , ja siitä ohjeistetaan Ruokaviraston ohjeessa Elintarvikevalvontatietojen julkaisujärjestelmä Oiva.

Arviointiasteikko ja tarkastuksen tulos

Elintarvikevalvojat ympäri Suomen tekevät tarkastuksia samojen Oiva-arviointiohjeiden perusteella. Tarkastushavainnot arvioidaan käyttäen neljää hymiötä: Oivallinen, Hyvä, Korjattavaa ja Huono.
Viereisessä kuvassa on kuvaus jokaisesta arvosanasta. Tarkastuksen kokonaistulos määräytyy heikoimman annetun arvosanan mukaan. Katsomalla kaikkia tarkastuksen arvosanoja ja niistä annettuja sanallisia Oiva-huomioita saa kokonaiskuvan yrityksen elintarviketurvallisuuden tasosta.
Oiva-arviointiohjeet perustuvat elintarvikelainsäädäntöön. Arvioinnissa ei siten arvioida esimerkiksi ruuan maukkautta tai palvelun tasoa. Kun Oiva hymyilee, elintarviketurvallisuus on yrityksessä hyvää.
Hymiö: Oivallinen arvosana
Oivallinen: Toiminta on vaatimusten mukaista.
Hymiö: Hyvä arvosana
Hyvä: Toiminnassa on pieniä epäkohtia, jotka eivät heikennä elintarviketurvallisuutta eivätkä johda kuluttajaa harhaan.
Hymiö: Korjattavaa arvosana
Korjattavaa: Toiminnassa on epäkohtia, jotka heikentävät elintarviketurvallisuutta tai johtavat kuluttajaa harhaan. Epäkohdat on korjattava määräajassa.
Hymiö: Huono arvosana
Huono: Toiminnassa on epäkohtia, jotka vaarantavat elintarviketurvallisuutta tai johtavat kuluttajaa vakavasti harhaan tai toimija ei ole noudattanut annettuja määräyksiä. Epäkohdat on korjattava välittömästi.

Tarkastuksen tulosten seuranta

Elintarvikevalvoja tekee seurantatarkastuksen yritykseen silloin, kun elintarvikealan yritys on saanut jostakin asiasta arvosanan Korjattavaa tai Huono. Seurantatarkastuksella seurataan asian korjaantumista. Seurantatarkastuksesta tehdään uusi Oiva-raportti, jossa näkyvät mahdolliset muutokset arvosanoissa.

Näin luet Oiva-raporttia

Esimerkkikuva Oiva-raportista
Viimeisin tarkastus
Tarkastuksen tulos kerrotaan raportissa isoimmalla hymiöllä kohdassa ”Viimeisin tarkastus”.
Arvosanat yhteensä kpl
Tarkastettujen asioiden ja niiden tulosten lukumäärät ovat kohdassa ”Arvosanat yhteensä kpl”.
Aikaisemmat tarkastukset
Mahdollisten kolmen edeltävän tarkastuksen tulokset löytyvät kohdasta ”Aikaisemmat tarkastukset”.
Tarkastustulos
Tarkastettujen asiakokonaisuuksien hymiöt ovat kohdassa ”Tarkastustulos”.
Huomiot
Oiva-huomio eli lyhyt kirjallinen huomio tarkastushavainnoista on kohdassa ”Huomiot”. Oiva-huomiot kertovat, miksi valvoja on päätynyt antamaan kyseisen arvosanan.

Kysy lisätietoa

Tarvittaessa kysy lisätietoa oman kuntasi valvontayksiköstä. Voit etsiä oman kuntasi valvontayksikön yhteystiedot valikon kautta.